آموزش سخنوری و فن بیان،آموزش سخنوری،مدرس سخنوری،محمد خدارحمی

آموزش سخنوری و فن بیان،آموزش سخنرانی و فن بیان،آموزش سخنوری،مدرس سخنوری،محمد خدارحمی،اصوا و فنون مذاکره

آموزش سخنوری و فن بیان،آموزش سخنوری،مدرس سخنوری،محمد خدارحمی

آموزش سخنوری و فن بیان،آموزش سخنرانی و فن بیان،آموزش سخنوری،مدرس سخنوری،محمد خدارحمی،اصوا و فنون مذاکره

آموزش سخنوری و فن بیان،آموزش سخنرانی و فن بیان،آموزش سخنوری،مدرس سخنوری،محمد خدارحمی،اصول و فنون مذاکره،برگزار کننده دوره های آموزش فن بیان،مدرس سخنرانی،مدرس بازاریابی،مهندس خدارحمی،مدرس فن بیان،آیین سخن،کانون سخن،تنیک اعتماد به نفس،مدرس غلبه بر اضطراب،مدرس خطابه، فن خطابه،بازاریابی تلفنی

بایگانی

ارتباطات موثر-آموزش سخنوری و فن بیان

شنبه, ۱۵ مهر ۱۳۹۶، ۰۲:۰۷ ب.ظ

تیپ های شخصیت:
یونگ در شخصیت انسان وجود دو نوع نگرش را تشخیص داده است ، یکی برون گرایی و دیگری درون گرایی .نگرش برون گدایانه ، انسان را به سوی دنیای عینی بیرون سوق می دهد ، در حالی که نگرش دروت گرایانه ،او را متوجه دنیای درون خود می نماید .این دو نگرش ،معمولا در هر شخص وجود دارد ،ولی به طور معمول یکی غالب و آگاه ودیگری مغلوب و ناخودآگاه است
یونگ برای هر کدام ( افراد درون گرا و برون گرا ) خصایصی میشمارد 
درون گرایان به افکار و احساسات خویش توجه دارند ، نگران آینده و محافظه کارند ، اصول و معیارها را مهمتر از خود اعمال می دانند و در نوشتن بهتر از گفتن هستند .مردم گریز و دیر آشنا هستند .
برون گرایان به افراد و اشیا توجه دارند . در زمان حال زندگی می کنند و به خود اعمال توجه دارند .خون گرم ،پرحرف ،زودآشنا  و اهل معاشرت و اجتماعی هستند .
به نظر یونگ در انسان ، چهار کنش یا فعالیت اساسی روانی نیز وجود دارد که عبارتند از :تفکر ، احساس ، ادراک ، و الهام .ادراک و الهام از کارکردهای غیر عقلانی هستند و تفکر و احساس از کارکردهای عقلانی هستند که شامل قضاوت و ارزیابی درباره تجربیات می شوند .
تفکر : افرادی که این کنش در آنها قوی تر است ، می کوشند جهان را با استدلال بشناسند و به روابط منطقی جهان توجه کنند .
احساس : افرادی که این کنش در آنها مسلط است می کوشند جهان را با احساسات خوشایند و ناخوشایندی که از تجربه های خود دارند بشناسند .
ادراک : این افراد جهان را آنچنان که هست تجربه می کنند .
الهام : افرادی که این کنش در آنها قوی تر است در شناخت جهان ، به یک ناخودآگاه یا ادراک درونی توجه دارند و می کوشند به نیروی نهانی موجود در اشیا پی ببرند .
یونگ بر اساس دو نگرش و چهار کارکرد مذکور ،هشت سنخ روانشناسی را به وجود آورد .
سنخ فکری برون گرا : چنین افرادی بر طبق قواعد انعطاف ناپذیری زندگی می کنند ،آن ها احساسات و هیجان های خود را سرکوب کرده ،در تمام جنبه های زندگی خود واقع گرا هستند .دانشمندان در این سنخ قرار دارند .
سنخ احساسی برون گرا : این افراد تفکر خود را بازداری کرده و شدیدا هیجانی هستند . آن ها ار ارزش ها ، اصول اخلاقی و آداب و رسومی که آموخته اند ،دست بر نداشته و از آنها پیروی می کنند و به طور غیر معمول نسبت به انتظارات و عقاید دیگران حساس هستند . اغلب زنان دارای این تیپ شخصیتی هستند 
سنخ ادراکی برون گرا : این سنخ شخصیتی متوجه لذت شادی و تداوم تجربه ها و حس های جدید است چنین اشخاصی شدیدا واقعیت مدار بوده و تا اندازه زیادی با افراد و موقعیت های مختلف انطباق پذیر هستند .
سنخ الهامی برون گرا : این افراد به خاطر توانایی زیاد خود در بهره برداری از فرصت ها ،در تجارت و سیاست ،کارایی بالایی دارند . آن ها جذب عقاید دیگران جدید شده و خلاق هستند .
سنخ فکری درون گرا : این افراد سازگاری خوبی با دیگران ندارند ، در بیان افکار خود مشکل دارند و ظاهرا بی احساس بوده و توجهی به دیگران ندارند . آن ها نه بر احساس خود ،بلکه بر اندیشه های خود متمرکزند .
سنخ احساسی درون گرا : در این افراد تفکر و ابزار بیرونی هیجان سرکوب شده است . آن ها به نظر دیگران اسرارآمیز و دست نیافتنی می آیند و آرام و متواضع هستند .
سنخ ادراکی درون گرا : این افراد غیرمنطقی هستند و از دنیا بریده اند . آن ها به بیشترفعالیت های انسان با خیرخواهی و سرگرمی می نگرند .
سنخ الهامی درون گرا : این افراد ممکن است چنان به شهود توجه کنند که ارتباط اندکی با واقعیت داشته باشند . آن ها رویایی و خیال پرداز هستند .


تحلیل شخصیت بر مبنای طبایع چهارگانه
 در انسان 4 طبع وجود دارد :
1. طبع سودایی 
2. طبع بلغمی
3. طبع دموی (خونی)
4. طبع صفراوی
نحوه تشکیل این چهار طبع به این صورت است که :
بعد از خوردن غذا ، ترشحات معده بر آن اثر می کند و تغییراتی را ایجاد می کند و غذا به صورت مایع غلیظی در می آید که این مایع غلیظ را کشکاب (کیموس ) می گویند ،وقتی این مایع غلیظ وارد روده می شود از طریق عروق ماساریکا جذب و داخل کبد و در آنجا چخته می شود (متابولیزه شدن ) این اخلاط وقتی در کبد پخته می شود وارد گردش خون شده و با اندک تغییری در خون (اکسیژن گیری و افزوده شدن هورمون ها و...)در بافت های بدن جذب می شود .
اما اگر اخلاط در کبد به خوبی پخته نشود و به اصطلاح حکما خام یا نیمه پخته بماند ،قابل جذب نبوده و آنها را اخلاط فاسده ،مضره یا غریبه می نامند و بر این اساس که کدامیک از مواد چهارگانه مورد احتراق و سوخت و ساز قرار نگرفته باشند بیمار دارای غلبه همان خلط خواهد شد .مثلا اگر احتراق بلغم ناقص باشد طبع بیمار بلغمی است و اگر احتراق سودا ناقص باشد طبع بیمار سودایی می باشد و ...
این چهار خلط در بدن جایگاه مشخصی دارد ،سودا در طحال ،صفرا در کیسه صفرا ،خ.ن در کبد و بلغم در کل بدن (لنف) ذخیره می شود .
در درمان بیماری ها ، سعی بر آن است که مزاج افراد را به اعتدال نزدیک کنند مثلا اگر مزاج فردی سرد و خشک است دارو و غذاهای گرم و تر به وی تجویز کنند تا به اعتدال نزدیک شوند مزاج تر یعنی میزان آب زیاد است و مزاج خشک یعنی میزان آب کم است .
هر چیزی که ( حالات روحی روانی و یا انواع داروها یا غذاها و خوراکی ها ) در بدن انسان باعث شود که گرمی بدن یا احساس گرمای بدن بیشتر شود (بدون آنکه درجه حرارت بدن بالا رود ) دارای طبع گرم و عکس ان دارای طبع سرد است .

مهندس محمد خدارحمی
هر یک از طبایع دارای آثار عینی و ویژگی های قابل مشاهده جسمی و نیز حالات خاص روحی و عصبی می باشد که در زیر برخی از موارد ذکر می شود :
1. دموی (گرم و تر )
فرد دموی مزاج پرشور ،خوش گذران ، بجوش و طبیعت گراست . به سادگی با محیط خو میگیرد .جسور و مخاطره جو و انعطاف پذیر است . می تواند در یک چشم به هم زدن از رفتار گرم و صمیمی به خشونت و نزاع تغییر مسیردهد . او در امور بازرگانی مالی ،صنعت بازاریابی ، روابط عمومی ،تبلیغات و هنر ماهر و سرآمد است .
2. صفراوی (گرم و خشک )
منضبط ، قاطع ، نیرومند ، هشبار و مصمم است . ازهوش و استعداد درخشانی برخوردار است اما از حافظه ضعیف خود رنج می برد . فردی با وقار ، کم حرف ،با انصاف و پیرو اصول است .برای مردم احترام قایل است و انتظار دارد به همان اندازه محترم شمرده شود او با تمرکز اندیشیدن و استدلال استعداد زیادی دارد . چیزهای ملموس را به پدیده های انتزاعی و غیر حقیقی ترجیح می دهد . فرد صفراوی برای کارهای علمی و فرهنگی بسیار نامناسب است . می تواند در پرتو خلاقیت ها ،استعدادها اراده و نیروی فراوانش به موفقیت دست یابد .
3. بلغمی (سرد و تر )
فرد بلغمی خونسرد ،استوار و کندروست . برای تطابق با هر موقعیتی به زمان نیاز دارد و اغلب آلت دست قرار میگیرد . دوستدار جریان عادی کار و زندگی بوده و از فراز و نشیب گریزان است از این رو کارهایش فاقد شور و شوق می باشد . او فردی صادق و سازگار به آداب و رسوم و سنت است . به افراد آشفته و مضطرب نزدیک نمی شود .به رغم خونسردیش دقیق و وقت شناس بوده و از استعداد و شایستگی قابل توجهی برخوردار است . هیچگاه وقت و نیرویش را تلف نمی کند .حرکاتش آهسته ،دقیق و هوشیارانه بوده و بسیار ملاحظه کار است . گرچه برای کارهای ملموس و فیزیکی از حافظه خوبی بهره مند می باشد اما قوه تخیل ضعیفی دارد اهل مخاطره جویی نیست و با چیزهای مجهول و خطرناک و فاقد تضمین میانه ای ندارد .
به خاطر قابلیتش در انجام کارهای مطالعاتی به فعالیت در رشته های فنی و تحقیقاتی مستعد و تواناست .


4. سودایی ( سرد و خشک )
فرد سودایی ناراضی ،بدبین ، مضطرب ، جدی ، تاثیرپذیر و وسواسی است . با واقعیت ها سرو کار ندارد . با محیط و افراد پیرامونش ناسازگار بوده و فوق العاده احساساتی ، کینه جو و خودپسند است . به سادگی به کسی اعتماد نمی کند ، باید بداند که در دور و اطرافش چه می گذرد ، قوه تخیلش نیرومند است و اغلب به چیزهای خیالی و غیر عملی می اندیشد . افکار شهودی او قوی و هشیاریش عمیق و قابل دسترس است . فرد سودایی برای امور علمی ، روانشناسی ،آموزشی ،قضاوت ، نقاشی و شعر و شاعری مستعد و تواناست .
این چهار طبع وجود دارد اما هیچ کس به طور کامل از یک طبع برخوردار نیست .  


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی