10 نکته مهم در سخنرانی و بیان مطلب
سه شنبه, ۲۵ مهر ۱۳۹۶، ۱۱:۳۸ ق.ظ
ده
نکته مهم در سخنرانی و بیان مطلب
تحقیق نشان داده است , فقط کمتر از ۷ کلمات و لغات بکار رفته در واقعیت مفهوم
گفتار ما , موجب نقد و پیش آگاهی در دیگران یا منجر به تصمیم گیری آنها می گردد
علم و تحقیق به ما می گوید وقتی برای
افراد دیگر صحبت یا سخنرانی می کنیم ، فقط کمتر از ۷% کلمات و لغات بکار رفته در واقعیت
مفهوم گفتار ما ، موجب نقد و پیش آگاهی در دیگران یا منجر به تصمیم گیری آنها می
گردد .
۷% مفاهیمی
که شنوندگان از کلمات و گفته های ما برداشت می کنند ازکاربرد لغات حاصل می شود .
بنابراین ، وقتی آنها نسبت به گفتار شما داوری دارند ، باور کنید که آنها در مورد
پیام گفته شما قضاوت می کنند ، آنها در باره خود شما ، پیام شما ، باور نهفته در
پیام شما، احساس شما و هر چیزی نتیجه گیری می کنند ، و ۹۳% بقیه ، از سایر چیزها نشاًت می گیرد
بعلاوه از چیزی که شما اغلب بدان طریق رفتار کرده یا عمل می کنید .
مدیران ، فروشندگاه حرفه ای ،
تحلیلگران ، ناظران ، مهندسان و به طور کلی ، یقه سفیدهای حرفه ای به دانستن این
واقعیت ، نیاز دارند . اگر شما در انجام کارهای خود ، صرفاً از طریق بیان و ادای
کلمات ارتباط برقرار می کنید ، چندان کارآمد نخواهید بود !
دکتر آلبرت محرابیان استاد دانشگاه یو
سی ال ا ( UCLA) در پژوهشی گسترده که این پژوهش مجدداً
توسط همکارانش در حوزه ارتباط انسانی مورد بررسی قرارگرفت ، در سطح جهانی اثبات
کردند که فقط ۷% مفاهیمی که یک شنونده از یک سخنرانی یا گفتگو درک می کند و
مطلب فرا می گیرد از طریق لغاتی است که گوینده بکار می برد . حدود ۵۵% مفاهیم ، از نشانه های دیداری و
اطلاعاتی که آگاهانه یا ناآگاهانه از طریق زبان بدن ، انتقال پیام از طریق چهره و
شکل و حرکات صورت ، لباس گوینده ، حرکات دست و سایر داده هایی که از طریق چشم به
شنونده منتقل می شود، مفاهیم اصلی گفتار سخنران را دریافت می کند .
لازم است در گفتارهایتان روش های
دیگری غیر از بیان صرف کلمات بکار ببرید ، زیرا بعد از مدتی که شنودگان و حاضران
فرموش کردند که شما چه گفته اید، بیشتر آنها روش بیان موضوع و ادا و اطوار شما را
در ارائه مطلب را بخاطر خواهند آورد .
اگر به آموزگاران دوران دبستانی خود
فکر کنید ، همین مطلب را تایید خواهید کرد ، چون آنچه که از آنها بخاطر دارید
رفتار و روش بیان مطالب است یا حرکات خاصی که آنها در مقابل بچه های داشته اند .
بعد از سالها تدریس ، آموزش و صحبت
کردن در زندگی فردی ، این نکات بعد از هزینه سنگین و آزمون و خطا ، بدست آمده است
. بیشتر افراد حرفه ای کار راهه خوبی برای خود ایجاد می کنند بدون آنکه نکات مهم ،
فنون و مهارتها را بیاموزند . تصور کنید که اگر ده نکته مهم در سخنوری بیاموزید ،
در عمل برای انتقال مفاهیم و تشویق دیگران برای شنیدن سخنان شما و برای اقدام ،
مهارت بیشتری بکار خواهید برد .
در زیر ده نکته کاربردی در باره سخن
گفتن و بیان مطالب به دیگران ، به صورت خلاصه آورده می شود:
تماس چشمی ضروری است
به صورت تصادفی با شنودگان یا مشتریان
خود به صورت رودرو ملاقات داشته باشید . اوضاع را زیر نظر داشته و عصبی نباشید .
وقتی با شنودگان یا مشتریان خود برای چند ثانیه یا لحظه ای ملاقات می کنید این
موضوع به شما اجازه میدهد که بعضی مطالب را از قبل متوجه شده و بعداً کنترل کنید
زیرا در اغلب موارد احساسات و عواطف افراد در چهره آنها نهفته است .
نکته و نشانه لباس
بعنوان یک قاعده سرانگشتی ، معمولاً
باید لباس سخنران یک درجه از سطح پوشش شنودگان و حاضران در جلسه بهتر و بالاتر
باشد . اگر شنوندگان با لباس راحت و پیراهن های آستین کوتاه و شلوار راحت در جلسه
حضور یافته اند ، سخنران باید کت و شلوار پوشیده و مرتب باشد . اگر با یک گروه
تجاری مذاکره دارید حداقل آنکه لبایس راحت تر با یک کت اسپرت بپوشید . اگر در
سازمانی فعالیت دارید توجه کنید کارشناس مسئول یا مدیر مربوطه در مورد آراسته بودن
ظاهر چه انتظاری از شما دارند .
صبر و شکیبایی
تند و با شتاب صحبت کردن هیچوقت
پسندیده نیست . به یا آورید وقتی را که شما شنونده بوده و سخنرانی را که به همین
روش صحبت کرده است ، حتماً احساس خوبی نداشته اید . هیچوقت شنیده نشده که کسی که
با شتاب صحبت می کند بتواند با کیفیت مطلوب و اثر بخش سخنرانی نماید . شتاب و عجله
یکی از چالش های بزرگ سخنرانان است .
شنودگان را درک کنید
توجه کنید برای چگونه افرادی سخن می
گویید، ادراک آنها از پیام گفتار شما چه اندازه است و میزان آگاهی و دانش آنها
نسبت به موضوع مورد بحث چقدر است . پیام خود را با سطح دانش افراد هماهنگ نمایید
بدون آنکه حالت معلم یا مربی را داشته باشید . اگر نسبت به پیام و گفته شما در
مستمعین مقاومت وجود دارد ، فکر کنید که چگونه می توانید وضعیت و شخصیت خود را
بدانها عرضه کنید و گفتار خود را با خواسته و نیازهای آنها تطبیق دهید .
وقتی شکی هست ، روشنگری شود
ما تقریباً بی شمار ایده ها، باورها و
فرضیات در ذهن خود داریم . پیام سخن خود را با ایده یا محصول معمولی ربط دهید یا
دیدگاه خود را از طریق ابزارهای نظریه پردازی مجدد مانند مقایسه ، مثال و مشابهت
بیان کنید اما کلیشه ای نباشید !
استفاده از ابزار نمایشی
ابزارها نمایشی در اجرای سخنرانی جالب
هستند ، ممکن است شما بدرستی از آنها استفاده نکنید ، از جمله پاور پوینت ( Power point) یا سایر برنامه های نمایش تصویری مانند ؛ عکس و اسلاید ،
نمودار و هرگونه داده هایی که قابل دیدن است . فقط برای تکرار بعدی مطلب ، استفاده
از متن و نوشته لازم است .
در جستجوی کاربرد حتمی ابزارهای
دیداری باشید که موجب ارتباط بهتر و مضاعف با شنوندگان می گردد .
تُن صدا را بخاطر داشته باشید
نزدیک به ۴۰% از مفاهیمی که شنودگان از یک گوینده
کسب می کنند و می آموزند از کیفیت صدای وی حاصل می شود . عمق ، پژواک تُن صدا
مقدار زیادی از احترام به رهبران و حاکمان را ایجاد می کند . تغییرات مناسب تُن
صدا در هنگام صجبت کردن ، به احساس و علاقه گوینده نسبت به موضوع سخنرانی بستگی
دارد . تجسم قوی، اعتقاد راسخ را نشان میدهد .
انسانها متفاوتند ؛ رضایت هدف باشد
هر کسی روش ارزیابی شخصیت مایرز بریگ ۱( Meyers Brigg) را خوانده باشد، می داند که در انسانها ، چهار روش یا سبک
شخصیتی وجود دارد ( حسی ، شمی ، داوری کننده و فکری ) که هر یک از سبکها به روش
رفتاری خاص خود نیاز دارند. پیام سخن خود را با هریک از چهار سبک اصلی شخصیتی
شنوندگان تطبیق دهید . سخت به نظر میرسد ! ولی با کاربرد تعدادی نشانه های کلیدی
این امر می تواند ساده شود .
اگر خوشحال و شاد هستید ، این امر را
با چهره خود نشان دهید
لباس و ظاهر مطابق انتظارات و توقعات
، تماس چشمی ، بیان با حرکات چهره ، زبان بدن و حرکات بدن ، همه اینها کانالهای
مهم ارتباطات هستند که گروه ( تیم ) تحقیقاتی محرابیان اثبات کردند که نزدیک به ۶۰% از آنچه که شنوندگان از گفته های یک
سخنران دریافت می کنند از این کانالها محقق می شود . با آنچه که در انتهای ساعد
شما قرار دارد و دست نامیده می شود شما چه می کنید؟ اگر شما نمی دانید ، توقف کنید
! سه حرکت عمده تهاجمی بدنی وجود دارد که افراد را عصبی یا منفعل می کند ، و
تعدادی از سخنوران حرفه ای ، هنرپیشه ها و شخصیت های تلویزیونی به صورت مرتب و غیر
ارادی انجام میدهند که اشتباه است . آنها را بیاموزید تا در دام آنها گرفتار نشوید .
تمرین ما را کامل نمی کند ، تمرین
کامل موجب کمال می شود
برای سخنرانی چگونه آماده می شوید ؟
آیا در حین قدم زدن با ادای کلمات و جملات تمرین می کنید ؟ متن سخنرانی را چند بار
مرور می کنید ؟ چند سطر از نوشته را قبل از حاضر شدن برای سخنرانی جلوی آینه می
خوانید ؟
اگر شما بصورت مرتب در جلوی افراد
زنده قرار نگرفته اید ، پس شما تمرینی ندارید . بهترین تمرین آن است که در شرایط
که مانند شرایط واقعی ارائه سخنرانی قرار بگیرید و بازخورد لازم را از افراد حاضر
در جلسه دریافت کنید .
از کلمات قصار افراد خردمند است که ؛
« آهن می تواند آهن را تیز کند ، بنابراین فردی باید فرد دیگری را تیز کند » .
تمرین کامل به بازخور، اظهار نظر و دیدگاه فردی که در این زمینه آگاهی دارد ،
نیازمند است ، یعنی کسانی که آموزش دیده و آموخته اند و به درجه برتر رسیده اند.
شما می توانید با آزمون و خطا یا فراگیری در دوره های کوتاه مدت نزد افراد برتر و
متخصص ، تجربه کسب کنید .