آموزش سخنوری و فن بیان،آموزش سخنوری،مدرس سخنوری،محمد خدارحمی

آموزش سخنوری و فن بیان،آموزش سخنرانی و فن بیان،آموزش سخنوری،مدرس سخنوری،محمد خدارحمی،اصوا و فنون مذاکره

آموزش سخنوری و فن بیان،آموزش سخنوری،مدرس سخنوری،محمد خدارحمی

آموزش سخنوری و فن بیان،آموزش سخنرانی و فن بیان،آموزش سخنوری،مدرس سخنوری،محمد خدارحمی،اصوا و فنون مذاکره

آموزش سخنوری و فن بیان،آموزش سخنرانی و فن بیان،آموزش سخنوری،مدرس سخنوری،محمد خدارحمی،اصول و فنون مذاکره،برگزار کننده دوره های آموزش فن بیان،مدرس سخنرانی،مدرس بازاریابی،مهندس خدارحمی،مدرس فن بیان،آیین سخن،کانون سخن،تنیک اعتماد به نفس،مدرس غلبه بر اضطراب،مدرس خطابه، فن خطابه،بازاریابی تلفنی

بایگانی

6 روش جذب مخاطب در حین سخنرانی

چهارشنبه, ۲۹ شهریور ۱۳۹۶، ۰۱:۵۵ ب.ظ

تصّور کنید مدیرعامل یک شرکت هستید و در آخر این هفته قرار است یک سمینار بزرگ با حضور رهبران و مدیرانموسسات و کارخانهجات برگزار شود و شما سخنران این برنامه بزرگ هستید. شما با توجه به موضوع سمینار یک برنامه منجسم و یکپارچه آماده کردهاید و از درستی اطلاعات خود نیز آگاهی کامل دارید؛ امّا یک نکته بسیار مهم باعث شده ذهن شما وارد یک چالش بزرگ شود. به عنوان یک مدیرعامل شما هنوز بدرستی نمیدانید که در حین سخنرانی از چه رویکردهایی باید استفاده کنید تا حُضّار نیز با کلام شما همراه شوند.دستورالعمل‎های متفاوتی برای جذب مخاطب در حین سخنرانی وجود دارد که ما در اینجا به برخی از این موارد اشاره میکنیم:

 

1. با ظاهری آراسته و موّجه برای سخنرانی بروید

روانشناسان معتقدند که داشتن ظاهری آراسته در مقابل افراد تاثیر بهسزایی در افزایش اعتماد به نفس و جذب مخاطبان دارد. پوشیدن لباسهای ارزان اما یکدست و هماهنگ به مراتب می‎تواند از پوشیدن البسه مارکدار و ناهماهنگ تاثیر بیشتری داشته باشد.

2. سخنرانی خود را با صدایی رسا آغاز کنید

تجربه ثابت کرده است، زمانیکه شما سخن خود را با صدایی رسا و محکم آغاز میکنید، در وهله اول منجر به افزایش اعتماد به نفس خود شدهاید و در وهله بعدی زمانیکه حُضّار صدای شما را به‎وضوح دریافت کنند با کلام شما ارتباط بهتری برقرار میکنند. به یاد داشته باشید، برای سخنرانی داشتن صدایی به اصطلاح مونوتون یا یکنواخت برای شنوندگان قطعاً خسته کننده یا حتی خوابآور خواهد بود؛ بنابراین زمان ادای مطالب مهم کلمات را با تاکید بیشتری بیان کنید و به اصطلاح آکسانهای مربوط به بیان هر واژه را به‎درستی رعایت کنید. ضمن اینکه قبل و بعد از بیان یک نکته مهم مکثی کوتاه کنید تا مخاطب جمله شما را بدرستی در ذهن خود پردازش و هضم کند.

3. با مقدمه ای گیرا بحث را پیش ببرید

سخنرانی خود را با طرح یک داستان یا یک سوال اساسی شروع کنید، تانقطه عطفی در جریان جذب مخاطبان ایجاد کنید. درباره اینکه یک مقدمه گیرا باید چه ویژگیهایی داشته باشد در پستهای قبلی مفصلاً با شما سخن گفتیم

4. کلام خود را با واژگانی ساده و قابل فهم بیارایید

حتی اگر مخاطبین شما از هم همکاران‎تان هستند و با اصطلاحات حوزه‎‎‎ی کاری‎تان آشنا هستند، بازهم رعایت این نکته که کلام شما به ساده‎ترین شکل ممکن بیان شود، ضروری است؛ زیرا گاهی امکان دارد برخی افراد در میانه بحث وارد جلسه شوند، بنابراین اگر کلام شما ساده‎تر باشد، آنها سریع‎تر میتوانند سر رشته کلام را بیابند. البته شما میتوانید در صورت لزوم از برخی اصطلاحات نیز استفاده کنید.

5. از زبان بدنتان بدرستی استفاده ببرید

تحقیقات ثابت کرده است که سخنورانی که از زبان بدن خود در حین سخنرانیشان بهره میبرند در تفهیم کلام خود عملکرد بهتری داشته‎اند. بنابراین تا جائیکه میتوانید از حرکات دست و بدن یا حتی ایما و اشاره برای تفهیم بهتر مطالب استفاده کنید.

6. با حالات چهره خود در مقابل آئینه آشنا شوید

پیش از سخنرانی اصلی یکبار بصورت تمرینی در مقابل آئینه کار خود را انجام دهید، تا با حالات چهرهتان بهتر آشنا شوید. آشنایی با حالات چهره میتواند به برقراری ارتباط درست با مخاطب بیانجامد. مثلاً: بر لب داشتن یک تبسم ملیح میتواند، نگرانی را از چهره شما بزداید و موجب جذب مخاطب شود. ضمن اینکه برقراری ارتباط چشمی با مخاطب نیز اهمیت فوق العادهای دارد. شما میتوانید این مورد را با تمرین در جمع کوچک دوستان یا خانواده آزمایش کنید، تا در روز سخنرانی به خوبی از عهده این کار بر آیید.


7. میزان علاقه‎مندی مخاطبین را بسنجید

اگر تصور میکنید که سکوت حُضّار در تمام طول سخنرانی نشانه موفقیت شما در انجام کارتان است؛ باید به شما بگوییم: « بله شاید این تنها یکی از احتمالات باشد؛ امّا احتمال دیگر آن است که سخنرانی شما آنقدر بی رمق و بی جان بوده که مخاطب حتی نمیخواهد به خود زحمت گوش دادن را بدهد و در انتظار پایان بحث است».

یکی از ترفندهایی که میتوانید از طریق آن میزان موفقیت خود در سخنرانی را بسنجید، پرسیدن سوال و یا به چالش کشیدن مخاطب است.شما با اجرای این ترفند میتوانید بازخوردهای واقعی حُضّار را ببینید و بشنوید. ضمناً از این طریق میتوانید مخاطبین را بر سر ذوق آورده و انگیزه بیشتری برای دنبال کردن ادامه مطالب به آنها بدهید.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی